24. februára 2016

10 krokov k dokonalému blogu

Ahojte, kamaráti :-)
Dnešný článok venujem všetkým mojim blogovým kolegom a kolegyniam, ktorí si rovnako ako ja našli túto úžasnú zábavku a týždeň čo týždeň sa so svetom delia o svoje myšlienky, príbehy a zážitky. Písať blog pre mňa neznamená len ventilovať svoje pocity, ale v prvom rade predať svoje skúsenosti ďalším ľuďom. Sama sa často nachádzam v situácii, kedy potrebujem poradiť, no bohužiaľ v dnešnom svete nájsť rady, ktoré by fungovali, je beh na dlhú trať. Aj preto som sa pred mnohými mesiacmi rozhodla založiť rubriku Ako písať blog, v ktorej vám odovzdávam svoje skúsenosti a poznatky zo sveta blogovania. To, ako taký blog vzniká, ako mať vysokú návštevnosť a vôbec ako na úspešný blog, zaujíma hádam každého blogera, ktorý to s týmto koníčkom myslí vážne. A dnes vám jeden takýto instantný návod ako si zvýšiť návštevnosť a stať sa úspešným a populárnym blogerom prinášam. Ide o 10 jednoduchých krokov, ktoré by sme mohli považovať za akúsi blogerskú bibliu.




1. Ten správny názov a dizajn pre váš blog


zdroj


Ruku na srdce, koľkokrát ste už objavili absolútne úžasný blog s úžasnými článkami a ešte úžasnejšími fotkami, no druhýkrát ste ho už nedokázali nájsť, pretože mal nezapamätateľný názov alebo dizajn ako tisíc ďalších blogov? Mne sa to stáva pomerne často. Zo zásady si nepamätám blogy s názvami "Life by XYZ", "World of Beauty by XYZ" a podobne. Jednak sú tieto názvy dlhé a jednak sa takto volá už príliš veľké množstvo blogov, plus niekto to píše s pomlčkami, niekto bez - no kto si to má všetko pamätať? Moja hlava si skrátka nespomenie aj keby ste ma rezali. Preto voľte buď krátke názvy blogov, alebo také, ktoré sú celkom jedinečné, idú dobre do ucha a vďaka tomu sa dobre pamätajú. Môj blog sa predošlé tri roky volal Sue and colours, no v poslednom roku som zaznamenala viacero blogov s podobným názvom a aj preto som sa rozhodla pre zmenu. Blog mi skrátka už nepripadal výnimočný, zapadol medzi ostatné a ja som sa rozhodne nechcela stratiť v dave. Vymyslela som preto názov, ktorý je neokúkaný, nezvyčajný a pre niekoho možno aj trochu šokujúci. A to je fajn! Potrebujete ľudí zaujať a najľahšie ich zaujmete šokovou terapiou. Iné to nie je ani v prípade blogového dizajnu. Layout blogu by mal byť jedinečný, jeho úlohou je zaujať a potešiť oko čitateľa. Vyhýbajte sa šablónam, aké majú stovky iných ľudí. Nepoužívajte veľmi výrazné farby, pretože tie oči rýchlo unavia. Snažte sa držať maximálne 3 tlmených farieb a ich odtieňov. Ak sa rozhodnete pre vzorované pozadie stránky, dbajte na to, aby vzor neprehlušoval celý zvyšok blogu. Nie je nič horšie než keď sa váš čitateľ nemôže sústrediť na váš článok, lebo ho rozptyľuje príliš výrazné a rušivé pozadie.

2. V jednoduchosti je krása



Mať super-ultra-mega-moderný blog s kopou vychytávok, v ktorých predvediete svoju znalosť HTML kódovania môže byť na prvý pohľad super, no predsalen venujme dostatok pozornosti aj tomu druhému pohľadu. Kedysi dávno-pradávno som v snahe odlíšiť sa od ostatných použila pre svoj blog fakt vymakanú šablónu. Neviem či je to mojimi výnimočne vycibrenými orientačnými schopnosťami, no akosi som nedokázala pochopiť, prečo sa ľudia na mojom blogu nedokážu orientovať - veď predsa tu kliknem, tu posuniem stránku nižšie, tu si niečo priblížim, veď je to ľahké. Viete čo? Pre väčšinu návštevníkov môjho blogu bola moja ultramoderná šablóna jednou veľkou neznámou. Majte preto na pamäti, že blog má byť jednoduchý a už na prvý pohľad sa váš nový čitateľ musí vedieť zorientovať. Nie je nič horšie ako keď návštevník vášho blogu dostane záchvat úzkosti, pretože netuší, kde to vlastne prišiel. Ďalším dôvodom pre jednoduchý blog je fakt, že čím viac gadgetov, aplikácii a iných serepetičiek na blogu máte, tým dlhšie sa bude načítať. To isté nastane, ak na blog vkladáte až príliš veľké fotografie. Poznám blogy, ktoré používajú šablóny stiahnuté z internetu (veľmi pekné, elegantné) alebo postujú fotky vo veľkosti, v akej im ich vypľul foťák, no tieto stránky sa tak dlho načítavajú, že blog po pol minúte čakania na obsah skrátka vypínam. Myslite na to pri tvorbe nového dizajnu i pri písaní článkov. 

3. Zameranie blogu
Celkom nedávno sme sa na facebooku s kočkami blogerkami bavili na tému zamerania blogov. Niekto má viacero záujmov a preto zvažuje, či písať jeden blog s viacerými témami, alebo mať radšej dva-tri blogy, každý s jasne definovanou témou. Ja myslím, že ak témy spolu aspoň minimálne súvisia, mať všetko na jednom blogu vôbec nevadí. Neviem ako vy, ale ja patrím k ľuďom, ktorí potrebujú zmenu. Nedokážem sa striktne držať jednej oblasti, pretože mám skrátka mnoho záujmov. Som žena, som zvedavá a rada skúmam nové veci. Jeden deň mám náladu na TO, druhý zasa na HENTO. A tak píšem multitématický blog. Niektorých čitateľov baví jedna rubrika, iných baví druhá a tak si tu každý nájde niečo pre seba. Konieckoncov málokto má v živote len jedno hobby, málokto sa zaujíma len o jednu jedinú oblasť života. Ako som už ale načrtla, aj pri takýchto multižánrových blogoch je nutné zamyslieť sa, či témy aspoň okrajovo spolu súvisia, pretože písať jeden blog o psom žrádle a zároveň o jadrovej fyzike je asi predsalen trochu divné. Takže ako pri všetkých mojich radách, aj tu platí, že sa situácia môže meniť od prípadu k prípadu. Pokiaľ ešte len zakladáte blog a máte obavy, že téma, ktorej sa chcete venovať, si nenájde svojich čitateľov, okamžite prestaňte s týmito negatívnymi myšlienkami! Každý blog na svete si svojich priaznivcov nájde, len to chce niekedy trocha viac času... 

Update: Po dlhých úvahách a rozšírení svojich záujmov som sa po niekoľkých rokoch rozhodla založiť si samostatné blogy pre jednotlivé témy. Vďaka tomuto rozhodnutiu môžem každý z blogov do veľkej mieri prispôsobiť obsahu, ktorý na ňom moji čitatelia nájdu. Pevne verím, že toto rozhodnutie bolo správne. O výsledkoch vás budem samozrejme informovať :-)

4. Osobnosť blogera

zdroj

Vec, ktorú omieľam stále dokola a stále ju aj omieľať budem. Vyprdnite sa na nejaké blogové trendy, vyprdnite sa na módne šablóny a články, ktoré práve letia. Nechajte vo svojich článkoch a vlastne na celom vašom blogu vyniknúť vašu skutočnú osobnosť. Ak ste bláznivý a kreatívny človek, blog šedej myšky pre vás nikdy nebude to pravé orechové. Bude vás to deptať a v konečnom dôsledku vás váš koníček nebude napĺňať. To isté platí ak ste drzý, protivný, márnivý, sebecký, whatever... Je to váš blog, VÁŠ!!! Tak nech je to vidieť. Úprimného blogera totižto čitateľ spozná na sto kilometrov a konieckoncov práve osobnosť vás ako autora je to, čo váš blog bude robiť výnimočným v tom nekonečnom dave ďalších blogov :-)

5. Články, ktoré zaujmú
Výbornou pomôckou ako sa zlepšiť v blogovaní, sú štatistiky. Nesledujte len celkový počet návštev vašich stránok, ale tiež to, ktoré články čitateľov zaujali viac a ktoré menej. Napríklad ja mám občas príliš bláznivú náladu a vtedy vo svojich článkoch používam veselé a vtipné slovné spojenia a vety (napríklad článok s názvom Ako správne spáchať bombový atentát na svoju rodinu). Tieto články majú pochopiteľne väčší ohlas, pretože ľudia sa radi smejú, obzvlášť ak za sebou majú náročný deň, je pre nich relax nevyhnutnosťou. Na druhú stranu ak máte drzú povahu a poriadne ostrý jazyk a radi sa rýpete vo všetkom možnom, je dosť pravdepodobné, že vám budú viac vyhovovať články na kontroverzné témy alebo ostrá kritika spoločnosti alebo jej časti. O tomto vo svojom článku nedávno písal aj Lamič. Nezabúdajte, že prvým krokom, ako ľudí prilákať k novému článku, je dať mu zaujímavý názov. Titulok článku by mal v novom aj starom čitateľovi vzbudiť zvedavosť, no zároveň by z neho malo byť jasné, o čom daný článok bude.

6. Pravidelné prispievanie
Asi nikomu z vás nemusím hovoriť, že jedným z hlavných pravidiel blogovania je tvoriť pravidelne. To, či to bude raz, dvakrát alebo trikrát týždenne je už na vás a na tom, koľko voľného času chcete tomuto koníčku venovať. V žiadnom prípade však neodporúčam vydávať jeden článok za pol roka. Čitateľ o vás potrebuje počuť. Ak si vás už obľúbi, zaujímajú ho ďalšie vaše názory. K pravidelnému prispievaniu vám môžu pomôcť rôzne plánovače pre blogerov, do ktorých si zaznamenáte kedy plánujete vydať ktorý článok, prípadne si zaznačíte nápady na ďalšie články. Organizácia blogu sa niekomu môže zdať zbytočná, no verte mi, opak je pravdou.

7. Kvantita verzus kvalita


zdroj

Aj keď je blog ako taký skvelým hobby, ktoré vám prinesie množstvo výhod a skúseností, majte na pamäti jednu vec - uprednostníte kvalitu článkov pred kvantitou. Nie je nič horšie, než keď ako čitateľ zavítam na blog, kde výpovedná hodnota článku je na bode mrazu. Myslite na to, že z každého vašeho článku by si mal čitateľ niečo odniesť -  skúsenosť, poznatok, príjemný zážitok, rozveselenie... Píšte články, ktoré budú ľudí zaujímať a ktoré budú prospešné. Čítať každý deň tridsaťriadkový monológ o tom, ako ste zase venčili psa sa asi nebude nikomu chcieť. Ak máte blogerský útlm, nepodliehajte stresu a nepíšte články nasilu. Skrátka si dajte na pár dní pauzu, venujte sa niečomu inému. Taktiež nie je dobre sa za každú cenu ospravedlňovať čitateľom za vašu neaktivitu. Každý rozumný človek chápe, že blog nie je vaše zamestnanie, že sa venujete aj iným veciam a tak skrátka čas od času nemáte čas alebo nápady na články. Je absolútne v poriadku ak vám príprava článkov zaberá aj viac dní. Všetko si v pokoji premyslíte, články si po sebe niekoľkokrát prečítajte nielen kvôli oprave gramatických chýb a preklepov, ale tiež kvôli tomu, že vám môže napadnúť ďalšia myšlienka k danej téme alebo sa rozhodnete niečo z článku odstrániť.

8. Propagácia blogu


zdroj

Čo si budeme klamať, v súčasnej dobe je blogov ako maku a preto je menšia propagácia nevyhnutná. Skvelou formou je pripojiť sa do niektorej zo skupín na sociálnych sieťach, ktoré združujú blogerov rôznych zameraní. Mojimi obľúbenými skupinami sú tieto: * Blogeři a blogerky, * Blogy ♥, * Blogy! Blogerky! Blogeři! Blogování!, * Blogs and Bloggers (CZ/SK), * Blogy! :) * BEAUTY / FASHION / LIFESTYLE {slovenské a české blogy}. Okrem nich samozrejme existujú ďalšie skupiny, napríklad skupiny špeciálne zamerané na knižné blogy atď. Vyberte si tú, ktorá sa vám najviac páči. Prihliadajte však na to, že ak má byť propagácia účinná, potrebujete sa ukazovať v skupinách s dostatočným množstvom členov. Preto by ste sa mali pripájať do skupín, ktoré existujú už nejaký ten čas a majú aspoň pár stovák členov. Naškodu nie je ani založiť svojmu blogu fanpage a prispievať aj na ňu. Pozvite svojich priateľov, ľudí o ktorých viete, že vás čítajú, prípadne ich poproste o zdieľanie. Tu si však dajte pozor aby ste nepôsobili otravne. Nemusíte svoj obsah zdieľať desaťkrát denne na každej možnej platforme. V spomínaných skupinách pre blogerov stačí, ak svoj článok budete zdieľať raz. Veď je to predsa priestor pre nás všetkých, nezabúdajte na to. Ak chcete článok dodatočne ešte pripomenúť pár dní po jeho vydaní, urobte tak na svojich vlastných FB stránkach, kde už ľudia chodia rýdzo kvôli vám.

9. Komunikácia
Kameňom úrazu mnohých blogerov je komunikácia s čitateľmi. Odpovede na komentáre považujem za základ blogerskej slušnosti. Ja sama sa ako čitateľ často blogera ešte niečo opýtam v diskusii a očakávam, že sa dočkám odpovede na moju otázku. Bohužiaľ nedokážem ani zrátať, koľkokrát som sa jej nedočkala. Pozrite sa na to z pohľadu čitateľa - prečítam si váš článok, dám si tú námahu s napísaním komentára (často píšem dlhšie komentáre, lebo som proste ukecaná), úprimne sa zaujímam o danú tému a chcem s vami nadviazať kontakt. Ako sa asi budem cítiť, keď sa na váš blog vrátim a zistím, že ma ignorujete? Druhýkrát budem vaše články čítať s nechuťou a tretikrát ich už nebudem čítať vôbec. Preto neignorujte svojho čitateľa. Konieckoncov práve čitateľ je to čísielko v štatistike, ktoré máte tak radi.

10. Zdokonaľovanie seba samého, prijímanie kritiky a odlišných názorov
zdroj

Byť blogerom znamená ísť s kožou na trh. Je absolútne jedno či recenzujete knihy, píšete o kozmetike, fotíte outfity alebo nadávate na morálku 21. storočia. Vždy, vždy, vždy, vždy musíte vedieť prijať odlišný názor. Všetci sme ľudia, všetci sme jedineční a na rôzne veci máme rôzne názory. Ak s vami niekto nesúhlasí, neberte to hneď ako útok na vašu osobu. Proste len vidí dané veci z iného uhla ako vy. Pokiaľ už ide o kritiku vás ako človeka, vášho blogu či vašich článkov, tu vám poviem len jedno - blogerské meno si budujete z veľkej časti práve tým, ako komunikujete s okolím, ako reagujete na kritiku a ako sa postupom času zlepšujete. Kritika, ak je slušne podaná, dokáže nádherne posunúť blogera vpred. Ak vám viacero ľudí vyčíta tú istú vec, namiesto detinského urážania sa a arogantných odpovedí by ste sa mali zamyslieť nad tým, či predsalen nemajú pravdu. Určite nie je vhodné reagovať v štýle "keď sa ti nepáči, nečítaj" alebo "je to môj blog, budem si robiť čo chcem". Áno, samozrejme že je to váš blog a samozrejme, že ak niekoho vaše články neoslovili, tak ho nikto nenúti čítať ich, ale koľkokrát ani neviete o tom, že daný človek na váš blog až do onoho momentu chodil pravidelne a rád a vy ste ho svojou arogantnou odpoveďou zbytočne urazili a tým ste prišli o verného čitateľa. Výborným nástrojom ako sa zdokonaľovať nielen v komunikácii s čitateľmi, ale predovšetkým v oblasti blogovania, je čítať príspevky druhých blogerov, zaujímať sa o ich názory na problematiku blogovania, všímať si, čo majú na blogoch radi a čo im naopak prekáža. V uplynulých týždňoch viacero blogerov písalo článok na tému "Čo neznášam na iných blogoch". Prečítajte si ich a sebakriticky sa zamyslite, či náhodou niektorý bod v článku nepasuje aj na vás. Opäť ale nezabúdajte na to, že takéto články nemajú za úlohu niekoho uraziť alebo pošpiniť jeho meno. Sú to zas a znova len názory ostatných ľudí, čitateľov, ktorí sa snažia poukázať na chyby alebo zbytočnosti, ktoré iní blogeri robia. Neurážajte sa, nebuďte prehnane vzťahovačný, proste si vezmite tieto rady k srdcu a zapracujte na sebe. Za seba musím povedať, že sa v niektorých takýchto článkoch sama vidím a podľa toho sa snažím napraviť svoje blogerské prešľapy. Tak napríklad nedávno som sa zamýšľala nad angličtinou na blogoch a nad tým, či má vôbec zmysel používať anglické názvy článkov a celkovo písať blog dvojjazyčne. Na základe toho som upravila názvy svojich rubrík a dala im slovenské názvy, ktoré sú výstižné a jasné aj pre nových čitateľov (čo opäť súvisí s bodom číslo 2 a síce, že nový čítateľ sa musí na blogu vedieť zorientovať v priebehu pár sekúnd).

Mohla by som vám tu vymenovať kľudne aj ďalšiu desiatku rád a tipov, ako sa stať úspešným blogerom, ale odložím si ich na neskôr. Týchto 10 bodov považujem za absolútny základ, ktorý by mal ovládať každý začínajúci i ostrieľaný bloger. Aká je vaša tajná zbraň na ceste za blogovým úspechom?


6 komentárov:

  1. Napisala si to vystizne, mala som aj ja neorehladnu sablonu, pisala som nazvy článkov v anglictine no prestala som, sposobovalo to zmatok a jeden bloger ma na to upozornil. Reakcie na komentare su velmi dolezita vec, aj mne sa stalo ze som cakala na odpoved od blogera a nic sa nestalo, dost ma to sklamalo a prave preto sa snazim reagovat aj na kratke komentare.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne tak. A obzvlášť ma ignorácia blogera zamrzí, pokiaľ ho sledujem už dlhšie. Potom sa cítim, akoby preňho moja vernosť nemala žiadnu hodnotu a pochopiteľne ak sa nedočkám nejakej reakcie, po čase prestávam jeho/jej články komentovať.

      Odstrániť
  2. Teší ma, že aj ostatní vidia tieto veci rovnako :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ďakujem, snažila som sa na nič nezabudnúť :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Moc hezky napsaný článek a velice přínosný. 🙂 Souhlasím s Tebou. Přeji mnoho inspirativních dnů 🙏
    apsaba.cz

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že si článok dočítala až do konca. Neboj sa zapojiť do diskusie - na mojom blogu vládne sloboda prejavu :-)